9.6.08

Monday, glorious monday...

Lördagen som var innebar för min del jobb. Dock behövde jag inte vara ensam när jag dammsög golv och maskiner, för två svalor hade kommit in i fabriken genom lagret, en stor lada i deras åsikt, och flög runt ovanför huvudet på mig. Kände mig lite som Snövit här, tyvärr var svalorna inte lika hjälpsamma som hennes kamrater...

Muntert leende som alltid kom jag till jobbet i morse och gick mot städskrubben. På vägen blev jag stoppad av en kollega. "Städade du nog här i lördags?" undrade hon smått irriterad. "Javisst" svarade jag glatt. "Du städade inte där då?" fortsatte hon med tvivel i rösten och pekade på en plats mellan hennes och grannens maskin. "Jo, men det var två svalor här som knuffade ner damm från ledningarna i taket..." Hon såg inte särskilt imponerad ut av mitt svar. "Du får ta och städa där nudå, för vi städar inte"svarade hon kort och småfientligt. Jag blev lite ledsen, men höll masken och sopade bort dammet. Tänkte för mig själv att hon knappast haft en bra dag och att jag säkert bara kommit ivägen för hennes dåliga humör. Men, min morgon kändes inte så skön längre.

Varför kan folk inte bara vara vänliga mot varandra? Jag fick intrycket av att hon och kollegan disskuterat sinsemellan och jagat upp sig över den odugliga städerskan hela morgonen. Sättet hon talade till mig var inte vad jag skulle kalla trevligt. Hon verkade beredd på att slåss nästan, som om hon väntade sig att jag skulle börja säga emot och mucka gräl. Jag kände mig lite förolämpad också, trodde hon verkligen att jag med flit skulle hoppa över den lättstädade ytan mellan maskinerna för att tränga mig in och dammsuga inne i dom? Som om jag vore dum nog att fuska och sedan tro att de skulle städa det jag inte orkat med?! Skulle jag fuska skulle jag nog ha gjort det bättre än så tanten. Hmpf.

Nu till trevligare saker.
Prinsen och jag åkte på utflykt till landets största by-butik igår. Butiken var som ett varuhus (utan mat-avdelning), fastän med en fasad som såg ut som ett vanligt, något större, trähus. Massor med dyra märkeskläder fanns det, alltså inget som en second hand älskare kan rättfardiga för plånboken. Men han hittade ett par jeans-shorts som han förståss såg ur-snygg ut i. Jag gav upp med kläderna och hittade istället en funkig vas av glas och ett par ljushållare. Billiga men snygga. Okej för plånboken...

Inga kommentarer: