19.11.09

The rise and fall of inspiration

November. The darkest time of the year. My motivation and inspiration level has been quite low lately. It's been too dark to take any decent pictures and I've been too uninspired to sew anything. Thoughts like "why sew something new when I haven't got any occasion to wear it" and "it's too cold for a dress like that" have been in the back of my mind. But now, I think I might have gotten out of it. I hope. Because of a huge piece of dark red fabric in my shelf ...I'm thinking something along these lines;




Images from vintagefashionlibrary.com, stopstaringclothing.com and pinupgirlclothing.com

I might also make a pair of high waisted trousers if there's enuogh material, or try my had at making a shirt/jacket! Or maybe that piece of fabric will still be there next year. What do you do when your mind starts asking "why bother sewing/being creative/dressing up?

4 kommentarer:

Erika sa...

Ohhh! Vilka härligt inspirerande bilder inför helgen! Jag är också sugen på en klänning liknande de från 40-talet på första bilden.
Men det här med att inpsirationen tryter... Jag har alldeles nyss insett att det gör den, och att det är ok, att jag inte behöver få panik och försöka tvinga ur mig kreativitet. Är det en liten svacka tycker jag att det räcker med att t ex bara planera sömnad, sätta mig och tänka ut vad jag vill göra till nästa sommar, till våren, rita på det, kolla upp om jag har mönster eller rent av tyg till det. Utan krav på att jag därmed måste göra allt jag planerar. Eller, en otroligt bra aktivitet; att städa ur och organisera tygskåpet. Så inspirerande att hitta tyger man inte visste om att man ägde! =)
Lycka till, hoppas du får tillbaka sylusten, och att du får en bra helg!

P.S. Mönster till mycket likt klänningarna på första bilden finns här: http://www.sensibility.com/pattern/main/?page_id=45 och de går att köpa som nedladdningsbar pdf. Har själv tänkt köpa ett efter jul.

Kitten loves vintage sa...

Nu är nog sy-lusten tillbaka, hade nog en kort höst-depression här tidigare...Men nu är jag mitt vanliga glada jag igen!

Gick faktiskt igenom mitt tygförråd häromdagen och blev på bättre humör, så definitivt en bra aktivitet! Mönstret du länkade till har jag tom hittat förut, och laddat ner bilderna av de färdiga klänningarna som inspiration :) Dock är jag funtad som så att jag gärna ger mig på att försöka göra eget mönster, baserat på en bild. Lite utmaningar är bra ;)
Hoppas du får en trevlig helg du också!

A sa...

Oh, those are very pretty! Especially the ones in the first picture.

Thank you very much for your help, I'll have to try your pin curl method!

Kitten loves vintage sa...

Anniina; Hope you get a result you're happy with, good luck!